Aug 9, 2010

I think, penantianku sudah berakhir.

Paling last saya rasa kehadiran Tuhan time berdoa, would probably masa saya berumur 15-16 tahun. Lebih kurang 14 tahun yang lalu. Bila saya renung balik, rasanya macam lama juga la, tapi time saya melalui tempoh itu tidak pula terasa panjangnya.

Kalau dulu saya merupakan seorang belia yang aktif... and sometimes telampau aktif sampai, kalau sekarang saya pikir balik, saya sendiri pun rasa terkejut. Namun hakikatnya, begitulah kehidupan saya time remaja. I was so eager to do what I think is good in the eyes of God. And then, hormon saya mula berubah, dari seorang remaja yang fikir dia boleh buat/ jadi apa saja, to a young adult, yang mula berani untuk question things and fikir dia masih boleh buat/ jadi apa saja dia mahu as long as she put her mind into it. Untuk beberapa tahun yang pertama, it sure looked like things were easy-breezy. Tapi lepas tu, satu per satu, semuanya mula jatuh bergolek, till in the end, hanya kematian saja nampaknya jawapan yang paling bernas.

For a few years saya bergelut sendirian. I even came to a point where I really thought that God did not exist, but somewhere at the end of the day, kadang-kadang boleh juga sampai beberapa hari, I just let it go. Mungkin my subconscious faith, or my guardian angel, atau mungkin juga kedua-duanya, yang helped me go through those rough days.

Then one day, perasaan untuk marah pada Tuhan timbul tiba-tiba. Dengan air mata yang semacam tidak pandai berhenti dan rasa sakit di dada yang makin mendalam itu pedih, I pour out my whole life in front of God. Now, after that what happen? In the first few days, saya masih bergelut dengan reality dengan impian dan dengan dosa. Kematian masih kekal sebagai pilihan saya, time tu. But somehow, I was shown a way. Or maybe it was God yang tidak pernah berputus asa terhadap saya. Walaubagaimanapun, dengan sedikit keberanian yang masih ada pada diri saya, and a new faith, which now I know it must have been from God alone, saya bertindak dan saya mengambil pertolongan yang kini sudah berada di depan saya.

Praise be to God! Glory and honor is for Him alone! Secara rasminya saya berani mengaku yang kini I am saved. Bukan saja saya diselamatkan, tapi saya juga mula nampak apa yang perlu saya lakukan. Perlahan-lahan saya mula mengerti apa rencana Tuhan untuk saya. Namun kesedaran semacam ini tidak saya terima tanpa bayaran. So, berapa harga keselamatan saya ini? Tidak lain tidak bukan tapi dengan kehidupan saya sebagai seorang Kristian Katolik. When I say kehidupan saya sebagai seorang Kristian Katolik it's only a 2-word summary of my whole being: a daughter, a sister, a girl-friend, a friend, a best-friend, a parishioner, a writer, a worker, a sinner, an evangelist... and macam-macam lagi yang boleh saya terfikir peranan saya di dunia ini. Jadi, it's not easy. Tapi saya tidak perlu takut, sebab saya bukan sendirian. Sebelum saya, banyak sudah orang-orang pilihan Tuhan, yang juga datang dari background yang pelbagai, yang juga tidak kurangnya berdosa daripada saya, mungkin lebih lagi, yang sudah ataupun sedang berjaya.

Kalaupun saya masih susah lagi I have Mother Mary to turn to. Dengan iman saya tahu yang Bonda Maria tidak akan biarkan saya sendirian melalui semua ini. Jadi... kerana itulah saya berani untuk menyatakan yang penantian saya sudah berakhir. Saya sudah memulakan perjalanan yang baru. 

0 comments:

Post a Comment